استراتيجيات_القرائية
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

شاطر|

استراتيجيات_القرائية

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل
كاتب الموضوعرسالة
محمد رأفت الجندى
{..محمد رأفت الجندى..}
الدعم الفنى
الدعم الفنى

عدد المساهمات : 230
تاريخ التسجيل : 31/03/2011




مُساهمةموضوع: استراتيجيات_القرائية استراتيجيات_القرائية  Icon_minitimeالخميس يناير 18, 2018 7:58 pm   #1


#استراتيجيات_القرائية
************

#أولا :- تحليل الكلمات إلي مقاطع صوتية
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
لما ييجي سؤال حلل الكلمات إلي مقاطع صوتية هنعمل ايه :
هنقرأ الكلمة لو مش متشكلة في الورقة ونحاول نشكلها صح . مع انه المفروض تيجي الكلمة للطالب متشكلة و مضبوطة .
في قاعدة مهمة جدا لتحليل الكلمات لازم نعرفها
1- اللام القمرية مقطع.
2- اللام الشمسية والحرف المشدد اللي بعدها ناخد منه واحد مع اللام .
3- الحرف المتحرك مقطع
4_ الحرف المتحرك والمد لو جه بعده مقطع
5- الحرف الساكن والحرف اللي قبله مقطع
6- الحرف المشدد يتفك مرتين .الاول بيكون ساكن والتاني متحرك . .
( أمثلة )
البحر : ال/ بح / ر
الشمس: الش / شم / س
قمر : ق / م / ر
خالد : خا / ل / د .. رضا : ر / ضا
هند : هن / د
الطفل : الط / طف / ل
+++++++++++++++++++++++++++++++
#ثانيا : شبكة المفردات
**************
لما ييجي لك سؤال اكتب شبكة المفردات لكلمة كذا . المطلوب منك تفكر وتشغل دماغك وتجيب اربع كلمات تانية لها علاقة بالكلمة الاصلية وترتبط بها .
( مثال )
حديقة ???? زهور / فواكه / أغصان / مياة
مدرسة ???? فصول / معلمون / طرقات / فناء
++++++++++++++++++++++++++++++
#ثالثا: خريطة الكلمة
*************
لما يطلب من أبنك اكتب خريطة الكلمة كذا . يبقي المطلوب انه يعمل اربع حاجات يجيب ( معناها . عكسها . نوعها . يحطها في جملة )
مثال
السعادة ???? معناها الفرح / عكسها الحزن / نوعها اسم / الجملة : السعادة في القلوب
يتحدث ???? معناها يتكلم / عكسها يصمت / نوعها فعل / الجملة : يتحدث المعلم عن النظافة
+++++++++++++++++++++++-++++
#رابعا: عائلة الكلمة
***********
لما يطلب من ابنك يجيب عائلة الكلمة . يبقي المطلوب اربع كلمات من نفس جنس الكلمة الاولي .
مثال
درس ???? مدرس / يدرس / مدرسة / دراسة / تدريس / دراسات
زرع ???? زراعة / زارع/ مزرعة / مزروع / زراعات
+++++++++++++++++++++++++++++++
#خامسا دمج الاصوات
*************
ده بقي أسهل حاجة ليه ؟ . لانه بكل بساطة هيجمع المقاطع جنب بعض ويكون منها كلمة
مثال
ادمج الاصوات الاتية
ح / لا / ل ???? حلال
إن / جا / زا / ت ???? إنجازات
+++++++++++++++++++++++++++++++
#سادسا: المعاني المتعددة
****************
ده سؤال محتاج ذكاء و ثروة لغوية وهو انه مطلوب منه يفرق في المعني بين كلمتين شبه بعض في الشكل.
مثال
* صليت المغرب في المسجد
سافرت المغرب بالطائرة
المغرب الاولي : أسم صلاةوفرض من الفرائض
المغرب الثانية : اسم بلد عربي

* الجبن سلوك اللصوص
الجبن طعمه لذيذ
الجبن الاولي : صفة مذمومة
الجبن الثانية : طعام
+++++++++++++++++++++++++++++++
#سابعا: الصفة المضافة
**************
السؤال ده درجته مضمونة لانها بتتكلم عن النعت . هيطلب من ابنك انه يكمل الجملة بصفة مضافة او انه يختارها من بين الاقواس وهي صفة تصف المتحدث عنه
مثال
وقف التلميذ .............طبعا هنختار كلمة المتفوق
ركبت القطار ......( الطازجة - السريع - المتفوقان )
+++++++++++++++++++++++++++++++
#ثامنا: مفاتيح السياق
*************
ده كمان سؤال صعب محتاج تركيز وهو انه هيجيب للطالب جملة فيها كلمة مش مفهومة و مطلوب منه استنباط معني الكلمة من خلال فهم الجملة .
مثال
* قص الاب حكاية
هات معني كلمة قص . ؟
طبعا معني قص حكي مش قطع ههههههههه
بس ايه اللي عرفني انها حكي مش قطع مفاتيح السياق اللي هي كلمة ( حكاية )
* عاد الاب مريضا
طبعا الكل هيقول عاد يعني رجع . ايوة صح √
بس لها معني تاني وهو زار ????
بس ايه اللي عرفني انها زار ؟
ايوة بالضبط كدة ????
كلمة ( مريضا)
في اجابة السؤال بكتب مفاتيح السياق وليس معني الكلمة .
1- هات مفاتيح السياق لما تحته خط في الجمل التالية
ا) * يقطف الطفل وردة ( معنى يقطف : يقطع / مفاتيح السياق لكلمة يقطف ( الطفل - الوردة )
الشرح : لو تأملنا هذه الجملة سنجد مفاتيح السياق لكلمة يقطف في الجملة ( الطفل - وردة ) وهى الكلمات التى فهمت من خلالها أن معنى يقطف يقطع
ب) يروى الفلاح الزرع ( معنى يروى : يسقى / مفاتيح السياق لكلمة يروى ( الفلاح - الزرع )
الشرح : لو تأملنا هذه الجملة سنجد مفاتيح السياق لكلمة يروى في الجملة ( الفلاح - الزرع ) وهى الكلمات التى فهمت من خلالها أن معنى يروى : يسقى
ج‌) منظر القمامة يؤذى العين ( معنى يؤذى : يضر / مفاتيح السياق لكلمة يؤذى ( القمامة / العين )
+++++++++++++++++++++++++++++++
#تاسعا: شكل فن
********
مش هعرف ارسمه في الشرح بس اظن الناس فكراه من ايام الرياضيات اللي كنا بناخدها في اعدادي . وهو عبارة عن دايرتين متقاطعتين مع بعض . الجزء المشرك بينهم هنحط فيه الحاجات المشتركة بين الكلمتين و الباقي الاشياء المختلفة في الاماكن اللي مش مشتركة . هههههه
شايف واحد مطلع لسانه ومش فاهم . ماهو انا مش عارف ارسمهالك هههههه
المثال هيوضح
مثلا طلب منك شكل فن لكلمتين هما المدرسة و الحديقة .
* ايه الحاجات المشتركة ???? مقاعد / زهور / رمال
* ايه الحاجات الموجودة في المدرسة ومش موجودة في الحديقة ???? تلاميذ / حاسب ألي / فصول / معلمين .
* ايه الحاجات الموجودة في الحديقة ومش موجودة في المدرسة ???? فواكه / أحواض / زهور / اقفاص / حيوانات
+++++++++++++++++++++++++++++++





الموضوع الأصلى : استراتيجيات_القرائية المصدر : منتديات رأفت الجندى الكاتب : محمد رأفت الجندى


{.... توقيع محمد رأفت الجندى ....}

استراتيجيات_القرائية

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
الجندى التعليمية - مدرسة البارودية - رأفت الجندى :: قاعة خدمات المعلم :: قاعة وحدة التدريب والجودة والتقويم الشامل-
جميع الحقوق محفوظه لمنتدياتـ رأفت الجندى raafat2.hooxs.com©. تصميم وتطوير :ابنـ الاسلامـالرئيسيه |اتصل بنا  | احصائيات |الاعلى