الدعم الفنى
عدد المساهمات : 230 تاريخ التسجيل : 31/03/2011
| موضوع: استراتيجيات_القرائية الخميس يناير 18, 2018 7:58 pm | #1 |
| #استراتيجيات_القرائية ************
#أولا :- تحليل الكلمات إلي مقاطع صوتية ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ لما ييجي سؤال حلل الكلمات إلي مقاطع صوتية هنعمل ايه : هنقرأ الكلمة لو مش متشكلة في الورقة ونحاول نشكلها صح . مع انه المفروض تيجي الكلمة للطالب متشكلة و مضبوطة . في قاعدة مهمة جدا لتحليل الكلمات لازم نعرفها 1- اللام القمرية مقطع. 2- اللام الشمسية والحرف المشدد اللي بعدها ناخد منه واحد مع اللام . 3- الحرف المتحرك مقطع 4_ الحرف المتحرك والمد لو جه بعده مقطع 5- الحرف الساكن والحرف اللي قبله مقطع 6- الحرف المشدد يتفك مرتين .الاول بيكون ساكن والتاني متحرك . . ( أمثلة ) البحر : ال/ بح / ر الشمس: الش / شم / س قمر : ق / م / ر خالد : خا / ل / د .. رضا : ر / ضا هند : هن / د الطفل : الط / طف / ل +++++++++++++++++++++++++++++++ #ثانيا : شبكة المفردات ************** لما ييجي لك سؤال اكتب شبكة المفردات لكلمة كذا . المطلوب منك تفكر وتشغل دماغك وتجيب اربع كلمات تانية لها علاقة بالكلمة الاصلية وترتبط بها . ( مثال ) حديقة ???? زهور / فواكه / أغصان / مياة مدرسة ???? فصول / معلمون / طرقات / فناء ++++++++++++++++++++++++++++++ #ثالثا: خريطة الكلمة ************* لما يطلب من أبنك اكتب خريطة الكلمة كذا . يبقي المطلوب انه يعمل اربع حاجات يجيب ( معناها . عكسها . نوعها . يحطها في جملة ) مثال السعادة ???? معناها الفرح / عكسها الحزن / نوعها اسم / الجملة : السعادة في القلوب يتحدث ???? معناها يتكلم / عكسها يصمت / نوعها فعل / الجملة : يتحدث المعلم عن النظافة +++++++++++++++++++++++-++++ #رابعا: عائلة الكلمة *********** لما يطلب من ابنك يجيب عائلة الكلمة . يبقي المطلوب اربع كلمات من نفس جنس الكلمة الاولي . مثال درس ???? مدرس / يدرس / مدرسة / دراسة / تدريس / دراسات زرع ???? زراعة / زارع/ مزرعة / مزروع / زراعات +++++++++++++++++++++++++++++++ #خامسا دمج الاصوات ************* ده بقي أسهل حاجة ليه ؟ . لانه بكل بساطة هيجمع المقاطع جنب بعض ويكون منها كلمة مثال ادمج الاصوات الاتية ح / لا / ل ???? حلال إن / جا / زا / ت ???? إنجازات +++++++++++++++++++++++++++++++ #سادسا: المعاني المتعددة **************** ده سؤال محتاج ذكاء و ثروة لغوية وهو انه مطلوب منه يفرق في المعني بين كلمتين شبه بعض في الشكل. مثال * صليت المغرب في المسجد سافرت المغرب بالطائرة المغرب الاولي : أسم صلاةوفرض من الفرائض المغرب الثانية : اسم بلد عربي
* الجبن سلوك اللصوص الجبن طعمه لذيذ الجبن الاولي : صفة مذمومة الجبن الثانية : طعام +++++++++++++++++++++++++++++++ #سابعا: الصفة المضافة ************** السؤال ده درجته مضمونة لانها بتتكلم عن النعت . هيطلب من ابنك انه يكمل الجملة بصفة مضافة او انه يختارها من بين الاقواس وهي صفة تصف المتحدث عنه مثال وقف التلميذ .............طبعا هنختار كلمة المتفوق ركبت القطار ......( الطازجة - السريع - المتفوقان ) +++++++++++++++++++++++++++++++ #ثامنا: مفاتيح السياق ************* ده كمان سؤال صعب محتاج تركيز وهو انه هيجيب للطالب جملة فيها كلمة مش مفهومة و مطلوب منه استنباط معني الكلمة من خلال فهم الجملة . مثال * قص الاب حكاية هات معني كلمة قص . ؟ طبعا معني قص حكي مش قطع ههههههههه بس ايه اللي عرفني انها حكي مش قطع مفاتيح السياق اللي هي كلمة ( حكاية ) * عاد الاب مريضا طبعا الكل هيقول عاد يعني رجع . ايوة صح √ بس لها معني تاني وهو زار ???? بس ايه اللي عرفني انها زار ؟ ايوة بالضبط كدة ???? كلمة ( مريضا) في اجابة السؤال بكتب مفاتيح السياق وليس معني الكلمة . 1- هات مفاتيح السياق لما تحته خط في الجمل التالية ا) * يقطف الطفل وردة ( معنى يقطف : يقطع / مفاتيح السياق لكلمة يقطف ( الطفل - الوردة ) الشرح : لو تأملنا هذه الجملة سنجد مفاتيح السياق لكلمة يقطف في الجملة ( الطفل - وردة ) وهى الكلمات التى فهمت من خلالها أن معنى يقطف يقطع ب) يروى الفلاح الزرع ( معنى يروى : يسقى / مفاتيح السياق لكلمة يروى ( الفلاح - الزرع ) الشرح : لو تأملنا هذه الجملة سنجد مفاتيح السياق لكلمة يروى في الجملة ( الفلاح - الزرع ) وهى الكلمات التى فهمت من خلالها أن معنى يروى : يسقى ج) منظر القمامة يؤذى العين ( معنى يؤذى : يضر / مفاتيح السياق لكلمة يؤذى ( القمامة / العين ) +++++++++++++++++++++++++++++++ #تاسعا: شكل فن ******** مش هعرف ارسمه في الشرح بس اظن الناس فكراه من ايام الرياضيات اللي كنا بناخدها في اعدادي . وهو عبارة عن دايرتين متقاطعتين مع بعض . الجزء المشرك بينهم هنحط فيه الحاجات المشتركة بين الكلمتين و الباقي الاشياء المختلفة في الاماكن اللي مش مشتركة . هههههه شايف واحد مطلع لسانه ومش فاهم . ماهو انا مش عارف ارسمهالك هههههه المثال هيوضح مثلا طلب منك شكل فن لكلمتين هما المدرسة و الحديقة . * ايه الحاجات المشتركة ???? مقاعد / زهور / رمال * ايه الحاجات الموجودة في المدرسة ومش موجودة في الحديقة ???? تلاميذ / حاسب ألي / فصول / معلمين . * ايه الحاجات الموجودة في الحديقة ومش موجودة في المدرسة ???? فواكه / أحواض / زهور / اقفاص / حيوانات +++++++++++++++++++++++++++++++ {.... توقيع محمد رأفت الجندى ....} | |
|
|